Tuesday, February 07, 2006

Transporter

Nu har det varit ett langt och haendelserikt dygn.
Laemnade Skavsta i laett snoestorm och landade i ett moerkt Bergamo. Fick naturligtvis inte fram nagon bussbiljett ur automaten. DE aer ju tvaertom mot hemma!! Mao forst tala om vad du vill ha sen stoppa in pengar. Vill minnas att vi hade samma problematik naer vi var till Rom. Italienare aer nog beskyddande aenglar. Mannen som hjaelpte mig visade sig fixa till en mamma och syster sa att jag fran Bergamo central fick en sightseeing by night genom den gamla staden Bergamo byggd en vaning hoegre upp i bergen aen den nya staden. Jaettefint vandrarhem men de hade inget porslin att lana naer jag taenkte goera mig lite groet. Micro fanns !! Kylskap till min medhavda kallroekta lax ordnade sig pa rummet da det bara var att laegga den pa golvet vid balkongen. Sov med massor av klaeder. Frukosten jag sett fram emot serverades efter 8.oo sa aeven den uteblev. Tog sen en te och macka i Milano daer jag bytte foer vidare faerd till Turin. Mannen jaemte mig pa baren tog en grappa och det hade jag nog behoevt sa frusen som jag var.
Oj vad stort Turin aer!
Lyckades efter manga forfragningar ta mig till platsen for accrediteringarna och utlaemnandet av klaeder. Inte helt snygg jacka men fleecen gar an. Haer visade Italienarna prov pa organisationsformaga och loepande band principer. Det stora strulat var dock att mitt c i Ericsson aer ett k i passet. Skulle fa vanta i 2 dagar pa accrediteringen! men tillslut gav hon med sig da jag faktiskt redan hemma hade insett problemet och bade e-mailat och ringt dem utan att de svarat. Inge satt nog pa axeln daer for jag hoell mig lugn! sa tillslut sa hon att hon inte sett nagot konstigt i mitt pass.
Det visade sig att jag forutom klaeder aven skulle ha skor! jag hade inte behoevt fundera pa innerskor!!Det tog mig en timme att ga till deras utlamnigsstalle. Da sa apostlahaestarna att det fick vara nog av rantandet runt i omgivningarna. Insag ochsa att taxi skulle beovas for att komma i tid till uthaemtningen av invigningsbiljetten. Det aer generalrep i morgon och det aer till den biljetten gaeller. INGA kameror aer tillatna.Haer stotte jag pa en svensk pensionaer som sedan trettio ar bodde utanfor Turin. Han skull vara Arne Ljunkvists privatchauffoer mellan 07 - 23. Vilken arbetstid!!
Det aer mycket stora omraden haer som aer avsparrade men det ser faktiskt inte klart ut innanfor. Bussarna aer omdragna sa det aer inte helt laett att ta sig fram med dem. Haer inte hoert egentligen nagon Italienare prata eller foersta engelska sa det ska bli spannande att se hur det aer i morgon naer jobbet boerjar.
Nu vaentar jag familjens son som ska visa mig hur den hear lagenheten fungerar. Haer aer det i varje fall varmt. Skulle jag haft stegraeknare pa mig idag sa hade den slagit i taket. I morgon blir det bussen.

No comments: