Wednesday, February 08, 2006

Cermonia Spectaculare!!

Oj vilken haeftig oppningscermoni! Passionen bor haer som tema aer vaerd att se pa fredag. Mycket rorelse, rullskridskor och mangder av manniskor pa scenen inleder. De 82 laenderna tagar foerbi och daerefter foeljer en kulturell show med Dantepoesi som bas. Det kaenns lite maerkligt att folja ett sa haeftigt sceneri sa nara och med storbildsskaermar i alla horn visade oss TV tittarnas bild uppifran vilket helt klart forhojde var frusna tillvaro pa tredje bank. Artisterna var inte pa plats men en inte helt otrolig gissning aer att Andrea Botecelli kommer i slutet. Nagonstans i andra akten utoevar ett antal dansklattrare en helt mangefik fagelshow som slutar med en fredsduva. Otroligt vackert.
Var kyliga tillvaro klarades av pa 2 och 15 men envisa volontaerer villle vara pa plats redan 3 timmar fore start. Inte helt kul!
Gaestpass arbetet som jag lyckades komma i tid till i morse bstar av fyra olika arbetsplatser. Vi utlaenningar har alltid en Italienare med oss. Vi star vid huvudentren och tar emot de som ska ha dagspass. Daer efter vid saekerhetskontroller star vi mest och ler och saeger Vaelkommna. Pa bron over till shoppingcentrat fryser vi mest och forsoker halla mediafolket borta. Det markliga ar att jag for jobba daer och ga over bron men inte tillbaka ifall jag vill till centrat. I sjalva gaestpassrummet laser vi av uppgifter och fyller i ett dagskort for den inbjudna gasten. Hittils har det mest varit folk som pa nagot satt tillhoer de olika landernas nationella olympiska komitte. Idag var 493 st anmaelda att komma.

Gloemde igar att beratta om min taxifadaes: Naer vi vael rullat igang faellde taxihuffoeren ner en lten TV mitt i oegonen pa mig. Da det enbart innehoell reklam sa forsokte jag faella upp den med ett brak som foeljd. DET skulle jag inte ha gjort. Mycket pustanden och stoenanden och ojanden tills vi var framme da hon klaekte ur sig att det var deras taxameter!
I morgon ska jag forsoka ta en fika naer det aer dags for vaelskomstcermonien for ett land!

No comments: